Winkelen op afspraak? Dat gebeurt bij Arthur & Willemijn al elf jaar
Eén van de coronamaatregelen was winkelen op afspraak. Voor Sander en Willemijn van Buiten, de tweede generatie van modeketen Arthur & Willemijn, was dat niks nieuws. Zij doen dit al elf jaar.
Sander: ,,Personal shopping is ons concept. Een derde van onze klanten kwam al op afspraak. Op 3 maart, de eerste dag dat winkelen op afspraak mocht, hadden wij 45 afspraken staan.”
Modeketen Arthur & Willemijn ontstond in 1978, toen Arthur van Buiten en Willemijn Hagedoorn een herenmodezaak in Amersfoort openden. Kort daarna werd damesmode toegevoegd. Rond de eeuwwisseling bestond het bedrijf uit dames- , heren- en gemixte winkels.
‘Met familie moet je wandelen, niet handelen’, luidt de uitdrukking. Toch is meer dan de helft van de ondernemingen een familiebedrijf. Lutske Bonsma bezoekt familiebedrijven in de regio. Vandaag: modeketen Arthur & Willemijn. ‘Wij doen al elf jaar aan shoppen op afspraak.’
,,We waren met verschillende dingen bezig”, zegt Sander die destijds in het bedrijf van zijn ouders werkte. ,,Wat je doet moet je heel goed doen; daarom zijn we keuzes gaan maken. Wij merkten dat heren een andere flow hebben dan dames. Als de sale begon kwamen zij voor het eerst dat seizoen en kochten alles in één keer. Dames komen vaker en zijn trendgevoeliger. Daarom zijn we gaan focussen op damesmode, een mix van merken, inclusief schoenen en accessoires.”
De timing was desastreus: het jaar wordt gemaakt in de laatste twee weken van december
– Willemijn van Buiten –
Echtgenote Willemijn (inderdaad dezelfde voornaam als haar schoonmoeder): ,,Als retailer moet je nadenken wat je wilt toevoegen. Het viel mij op dat een vrouw die in de spiegel kijkt zo kritisch is. Ik dacht: ‘Ik kijk heel anders naar jou.’ Zo is de BeYouTieFull visie ontstaan. Die staat voor: Wees volledig in verbinding met jezelf, dan ben je op je mooist. We voeren ruim 25 merken waarin elke vrouw haar eigen identiteit kan vinden. We kennen onze klanten goed en adviseren met in het achterhoofd: Waar word je blij van, ga je het dragen, is het goed te combineren? Advies moet verrijken, niet beperken.”
Het familiebedrijf bestaat inmiddels uit zeven winkels in Amersfoort, Bussum, Soest, Zeist, Utrecht en Woerden. De winkel aan de Kortegracht in Amersfoort is onlangs compleet verbouwd, waarbij één verdieping is ingericht voor private shopping. De kleine winkel aan de Kamp, waar het 43 jaar geleden begon, sluit binnenkort. Oprichters Arthur en Willemijn, beide 67 jaar, wilden deze zomer met pensioen gaan, maar doordat ze corona kregen zijn ze eerder gestopt.
Zelf bezorgen
Half december moesten alle winkels vanwege de coronamaatregelen sluiten. Willemijn: ,,De timing was desastreus: het jaar wordt gemaakt in de laatste twee weken van december. Alles wat in de winkel hangt is betaald, je hoopt dat je het verkoopt en met dat geld koop je in voor het volgende seizoen. Gelukkig hebben wij een webshop.”
De webshop liep dus door, maar PostNL kon de decemberdrukte niet aan.
Sander: ,,Onze meiden gingen bestellingen bezorgen, zodat die de volgende dag bij de klant waren. De klant kon passen en desgewenst haalden we de kleding een dag later weer op.”
Willemijn: ,,Twee jaar geleden hebben we een CRM (Customer Relationship Management, red.)-systeem aangeschaft. Hierin houden we klantgegevens als kleurtype, maat en eerdere aankopen bij. We belden alle online bestellingen na om ook online service te bieden. Hierdoor is ons retourpercentage gedaald en de bijverkoop gestegen.”
Sander: ,,Online doen we hetzelfde als in de winkel. De klant centraal stellen, zo deden mijn ouders het ook.”
Gepubliceerd bij ad.nl door Lutske Bonsma op 1 mei 2021